Registreer aanmelden
 
   
  Skip Navigation Links
Startpagina
Rentezoeker
Mijn rente op de voet
Bedrijvengids
Forum
Contact
 
 
Renteopdevoet.be - Forum  

◄ Alle rubrieken
◄ Terug naar 'Varia'

toch nog daling van referteindex juni 2012
door leoka op donderdag 14 juni 2012 - 16:09

Valt dit dan toch mee?
Lening afgesloten juli 2010: variabel 1/1/1. cap +3/-3 . Herziening nu volgende maand.
Als ik de referteindex terug bekijk op juni 2010 hier op de site en die vergelijk met nu juni 2012( hij staat er al een paar dagen op ) en zie dat die nu lager is.Betekent dit sowieso dat ik nu voor mijn derde jaar inga en minder betaal dan het eerste jaar?
3135 keer bekeken - 12 antwoord(en)







12
elviratje
[ bankshopper ]
maandag 18 juni 2012
13:51
Bedankt voor de antwoorden Tom! Nu begrijp ik het :-)

Voor de daling van de rentevoeten is het dus vaak minstens 0,25% is er voor een stijging ook zo een minimum percentage?


tom
[ bankshopper ]
zondag 17 juni 2012
11:44
Leoka, hetgeen Traxelquadrio zegt kan kloppen/klopt. Afhankelijk of dit opgenomen is in de voorwaarden van het contract. Je bekijkt best eens je contract en je kredietakte om te zien wat er omschreven staat. Kan ook verschillen van instelling tot instelling. Best eens nagaan.

leoka
[ bankshopper ]
zondag 17 juni 2012
11:13
Beste Traxelquadrio,

Mag ik vragen hoe jij dit weet? werk je op een bank? Of heb je al op zoveel verschillende banken variabele leningen afgesloten ?


leoka
[ bankshopper ]
zondag 17 juni 2012
11:05
Beste Traxelquadrio,
Met respect voor wat je schrijft, maar wat staat zoiets dan geschreven. De bank doet dus zo maar op. Ik ga dus dan zelfs niet eens naar die van mijn eerste jaar?Waarom noemt het dan een jaarlijkse herziening, dat is het dan toch niet!


Traxelquadrio
[ ]
zaterdag 16 juni 2012
22:11
Referteindex moet 0,25% zakken eer je rentevoet zal worden aangepast. Vrees dus dat alles bij het oude blijft. Meeste banken passen dit principe toe. Helaas...

Greetz


tom
[ bankshopper ]
zaterdag 16 juni 2012
20:50
1. In jouw geval kan je met een rentevoet van 2,25% en een cap van 3% inderdaad maar stijgen tot 4,55%. Dit komt omdat er wettelijk vastgelegd is dat een variabele rentevoet maximaal kan verdubbelen. Waarom dan 4,55% ipv 4,5%. Dit komt omdat men de verdubbeling uitrekent met de maandrentevoet en niet met de jaarrentevoet. Dit zorgt ervoor dat de bank nog 0,05% in hun voordeel heeft.

2. Je kan rentevoet gewijs nog altijd aan je worst case geraken. Echter zal je inderdaad hoe meer kapitaal je al afgelost hebt iedere keer een ander "worst case" bedrag krijgen. Na 10 jaar is je worst case al een stuk minder dan na 3 jaar. Die denkpiste klopt dus wel.

Hopelijk ben je hier wat mee. Groeten Tom


leoka
[ bankshopper ]
zaterdag 16 juni 2012
15:02
Elviratje, ben benieuwd wat Tom hier op gaat antwoorden.
Ook van dat kapitaal en zo ben ik nog steeds niet mee.
Leoka is een zij. Is makkelijker als je het weet.


elviratje
[ bankshopper ]
zaterdag 16 juni 2012
13:57
@Tom jij bent er blijkbaar heel goed van op de hoogte, dus heb ik nog 2 vraagjes :-)

1/ Hoe komt het dat bij een 1/1/1 cap 3 je eigenlijk geen 3% stijgt. Als ik mijn berekeningen doe (1/1/1 2,25% 20 jaar) dan geeft hij in worst case 4,55%

2/ in het geval dat hier beschreven staat door leoka, doet hij/zij zowizo een goede zaak en kan nooit meer aan zijn/haar innitiele worst case komen aangezien hij/zij al meer kapitaal afgelost heeft. Klop die denkwijze van mij?


tom
[ bankshopper ]
vrijdag 15 juni 2012
11:48
PS: volgens mij klopt je berekening. Het verschil tussen je initiële en je huidige referteindex optellen bij je rentevoet. Eens we uit de crisis zijn mag je rekenen dat de referte indexen weer hun normaal niveau gaan halen en dat je dan naar je worst case scenario zal evolueren.

Als voordeel heb je nu wel dat je een bijzonder lage rentevoet hebt op het moment waar het meeste kapitaal nog open staat. Wat je met een vaste rentevoet niet zou hebben.


tom
[ bankshopper ]
vrijdag 15 juni 2012
11:46
Ja, we kunnen niet sterk genoeg benadrukken dat - wanneer je interesse hebt in variabele formules - je zeker op de hoogte moet zijn van referte indexen. Heel veel mensen weten dit niet en er wordt ook weinig of niets over gezegd bij de onderhandelingsgesprekken.

Een herziening naar vast is momenteel interessant, doch zal je dit niet bij je eigen bank kunnen doen. Zij gaan je nooit een scherp voorstel geven waar je maximale winst kan uit halen. Daarvoor ga je opnieuw moeten bankshoppen, dit met de extra kosten (schrapping, inschrijving, dossierkosten, wederbelegging, etc).

Wij noemen dit de 'vaste klantenboete'. Als bestaande klant zit je vast en moet je het stellen met soms minder goede voorwaarden. Voor nieuwe klanten is er heel veel mogelijk.
Dezelfde flexibiliteit als bij de energiemarkt of gsm-operatoren zou ook aan bod moeten komen in de markt van woonkredieten. Het gaat immers over de belangrijkste investering in je leven (bij de meeste toch).


12



  U moet zich aanmelden om te kunnen reageren op dit aanbod.

 
 

nog geen account?
 
Voorstel zoeken
Schuldsaldo toevoegen
Schuldsaldo zoeken

[ advertentie ]









www.renteopdevoet.be |  www.rodv.be |  disclaimer / gebruiksvoorwaarden |  adverteren
Renteopdevoet.be® - 2010