Registreer aanmelden
 
   
  Skip Navigation Links
Startpagina
Rentezoeker
Mijn rente op de voet
Bedrijvengids
Forum
Contact
 
 
Renteopdevoet.be - Forum  

◄ Alle rubrieken
◄ Terug naar 'Fiscaal'

renteloze lening
door avis op zaterdag 24 januari 2015 - 8:55

Ik heb bijna drie jaar geleden een variabele lening afgesloten met basisrente 2,75 en aanvangsindex 4,02. Over een paar maanden wordt dit herzien en vallen hoogstwaarschijnlijk de intresten weg. Minder goed nieuws is dat de intresten zorgen voor een aftrek en neutralisatie van de belasting op onroerende goederen. Aangezien ik toen samen met een maat een huis heb gekocht en direct gesplitst, heeft elk van ons meer dan 1 KI als woonst waardoor we geen recht hadden op woonbonus dan wel op kapitaalaftrek onder langetermijnsparen. Het wegvallen van de intresten is wel een streep door de rekening aangezien we nu flink wat meer belasting zullen moeten betalen. Hoe kan ik toch terug die intrestaftrek hebben? Valt zoiets te herzien bij de bank? De intresten die wegvallen als vervroegde aflossingen zien? Over twee weken heb ik een gesprek bij de bank mr ik wil een beetje voorbereid zijn.. dus alle info welkom.
9659 keer bekeken - 3 antwoord(en)







spock2
[ bankshopper ]
donderdag 5 februari 2015
15:21
Met veilig beleggen bedoelde ik eigenlijk spaarboekje, als je het geld binnenkort (<3 jaar) nodig hebt is dit de enige optie.

avis
[ bankshopper ]
maandag 2 februari 2015
18:42
Bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet bekeken. Had eerder al wel eens gedacht om de maandelijkse aflossing gelijk te houden, dus enkel kapitaal aflossen, looptijd verkorten om in het geval de rente na drie jaar nog eens fors omhoogschiet.. er minder rente kan aangerekend worden. Mr gezien de heel hoge aanvangs referteindex (nieuwe referteindex zou bij herziening boven 1,27 moeten zijn om lening niet renteloos te maken) is die kans wel klein tenzij er nog eens een zware regeringscrisis aankomt zoals 2011. En met jou voorstel levert het nog iets op gedurende drie jaar. Ik ben helemaal niet thuis in veilig beleggen. Kan zoiets met maandelijkse aflossingen of dien je een bepaald kapitaal onmiddellijk ter beschikking te stellen?

spock2
[ bankshopper ]
donderdag 29 januari 2015
14:40
Ik zou zo snel mogelijk je KBC opbellen, of zelfs snel langsgaan op kantoor.
Je kan namelijk zonder kosten je lening verlengen of verkorten met 20% van de oorspronkelijke duurtijd (4 jaar in jouw geval), maar je moet dat wel tijdig aanvragen (nu), en dit is volgens mij het enige wat je kan doen.

Ik zou je aanraden je lening met 4 jaar te verlengen, en het geld dat je nu minder afbetaald veilig beleggen tot binnen 3 jaar en dan opnieuw bekijken. Binnen 3 jaar kan je eventueel terug duurtijd verkorten, of vervroegd terugbetalen zonder wederbeleggingsvergoeding (want je rente is 0%).

KBC zal je dit mogelijk afraden: dit is normaal want in hun nadeel, ze zien die leningen aan 0% liefst zo snel mogelijk afbetaald.

Bovenstaande zal je geen aftrekbare intresten opleveren de 3 komende jaren, maar je hebt die intresten dan ook niet betaald, en bovendien zal het je intresten opleveren op hetgeen je minder afbetaald gedurende 3 jaar.

Wil je perse intersten: verbeteringswerken met lening





  U moet zich aanmelden om te kunnen reageren op dit aanbod.


nog geen account?
 
Voorstel zoeken
Schuldsaldo toevoegen
Schuldsaldo zoeken

[ advertentie ]









www.renteopdevoet.be |  www.rodv.be |  disclaimer / gebruiksvoorwaarden |  adverteren
Renteopdevoet.be® - 2010