Registreer aanmelden
 
   
  Skip Navigation Links
Startpagina
Rentezoeker
Mijn rente op de voet
Bedrijvengids
Forum
Contact
 
 
Renteopdevoet.be - Forum  

◄ Alle rubrieken
◄ Terug naar 'Renteopdevoet.be'

Herfinancieringsvoorstel advies
door Mobius op maandag 9 maart 2015 - 11:19

Beste allemaal.

Ik heb vorige week nog eens aan mijn bank gevraagd om mij een herfinancieringsvoorstel te doen (KBC). De laatste keer dat dit gebeurde was in januari 2014. Toen kwam ik van 4.45 vast. Het voorstel is als volgt:

We zitten nu op 2.45 variabel (3 jaarlijks herzien) en moeten nog 14 jaar betalen (168 maanden). Elke maand betalen we nu 953.09 euro. Het voorstel is nu om terug naar een vaste rente van 2.39% te gaan en nog 2 jaar van de lening af te knijpen (144 maanden). We moeten dan maandelijks wel 1089 euro ophoesten. Dit bedrag ligt nog een stukje onder onze 33% van nettoloon. Dus nog doenbaar. Op de hele looptijd van de lening zouden we dan +- 3500 euro uitsparen (als onze variabele rente 2.45% zou blijven). De kans dat de rente terug gaat stijgen lijkt mij echter groter dan de kans dat die verder gaat dalen. Dus de kans dat we er winst uithalen lijkt mij groter dan de kans dat ik een verkeerde gok doe. De referte index waarop mijn variabel lening gebaseerd is was 0.595. De 2 jaar minder betalen zie ik trouwens zowiezo al als winst. Wat denken jullie? Goed voorstel? Ik wil echt graag snel van mijn hypotheek af. Het lijkt mij een enorm relaxed gevoel om dit achter de rug te hebben.

Bedankt voor het advies!!
9533 keer bekeken - 3 antwoord(en)







lean
[ bankshopper ]
donderdag 12 maart 2015
11:35
Verlies 2 jaar fiscaal voordeel is niet zo erg. Die 2 jaar kunnen je aan lange termijnsparen doen, om u max te vullen. Die 2280 (is max dacht ik) euro per persoon lange termijnsparen krijg je terug bij pensioenering (met rente), die aflossingen van de bank krijg je niet terug bij pensioenering.

Mobius
[ bankshopper ]
donderdag 12 maart 2015
0:16
Het fiscaal voordeel dat ik verlies heb ik al in rekening gebracht. Ik heb hiervoor de simulator van een andere site gebruikt en die laat zien dat ik bij dezelfde rentevoet voor mijn variabel een 1700 euro winst heb. Dus ik moet gokken dat de referte index in de volgende jaren gaat stijgen. Als ie stijgt, al is het maar 0.1%, dan ben ik zeker winnaar op het einde van de rit + ik heb nog eens 2 jaar minder betaald (door mijn maandelijkse terugbetaling te verhogen). Dus eigenlijk moet ik niet echt twijfelen denk ik? Toch blijf ik twijfelen. Dom he ;-).

jandeloper
[ bankshopper ]
woensdag 11 maart 2015
12:25
Je verliest hiermee wel 2 jaar aan fiscaal voordeel...
dus ik zou precies niets van de looptijd afdoen, maar van het maandelijjks afbetaald bedrag
(ik ben geen expert, is enkel mijn mening)





  U moet zich aanmelden om te kunnen reageren op dit aanbod.

 
 

nog geen account?
 
Voorstel zoeken
Schuldsaldo toevoegen
Schuldsaldo zoeken

[ advertentie ]









www.renteopdevoet.be |  www.rodv.be |  disclaimer / gebruiksvoorwaarden |  adverteren
Renteopdevoet.be® - 2010